april 15, 2022

Het derde werk: kies je blognaam

Dit blogartikel is het derde in de startersgids voor bloggers: de twaalf werken van Hercules. 

De vorige blogartikels zijn:

het eerste werk van Hercules: hoe kies je het juiste onderwerp

- het tweede werk van Hercules: kies het juiste blogplatform 


Eén van de belangrijkste beslissingen om te nemen: je blognaam!

Het derde werk van Hercules: 
de hinde van Keryneia of de hertekoe

Hercules krijgt als opdracht om een bijzondere hinde te vangen: de hinde van Keryneia. Zij  heeft gouden hoorns en koperen hoeven. De hinde is gewijd aan de jachtgodin Artemis. Hercules krijgt niet als opdracht om de hinde te doden, maar moet het dier levend naar koning Eurystheus brengen. Maar de hinde is te snel voor Hercules. De jacht duurt meer dan een jaar. Uiteindelijk is de enige oplossing voor Hercules om de hinde te verwonden als de hinde op een dag uitrust bij het heiligdom van Artemis. Doordat hij de hinde geraakt heeft aan één van de poten, kan hij het dier overmeesteren. Hij brengt de hinde of hertekoe daarna naar het paleis van de koning, maar hij moet onderweg nog Artemis verslaang die de hinde weer wilt afnemen. Hercules slaagt er echter in om de goddelijke toorn van Artemis te weerstaan. 

Je blognaam is belangrijk. Een blognaam zegt veel over wie je bent. Je blognaam is bijzonder, net als de bijzondere hinde van Keryneia. Je kan lang lopen tobben over een domeinnaam, zoals Hercules lang moest jagen, maar uiteindelijk moet je de knoop doorhakken en jouw blognaam of domeinnaam kiezen. Zoek dus een leuke blognaam die je naar het paleis van de koning kan dragen. Of domeinnaam moet ik zeggen. Je gaat er best niet te licht over. Want eens je een blognaam hebt, is het moeilijk om te veranderen. Je blognaam moet direct goed zijn.

Plaats jezelf eens in de schoenen van een websitebezoeker, zoals je er zelf ook één bent. Als je rondsurft, op facebook ronddwaalt of via Google iets opzoekt (dus op zoek bent naar de bijzondere hinde), kijk je toch altijd – al is het onbewust – naar de naam van een website en vraag je je af: is daar iets interessants te vinden voor mij? In enkele seconden maak je de beslissing of je zal doorklikken, een bericht zal lezen of dat je verder surft. Jouw domeinnaam speelt een rol in die beslissing.  Bij een goede domeinnaam weet jouw bezoeker direct wat hij mag verwachten, welke hulp hij kan vinden op de website die hij of zij gezien heeft.

Want een bezoeker wil, net als jij,  maar één ding op het internet: duidelijkheid.

Waarom is een blognaam belangrijk?

Hoe sneller je mensen kan helpen te begrijpen waar je blog of website over gaat, hoe meer voordelen dit heeft:

  • Je zal meer verkeer op je website krijgen.
  • Je zal bezoekers sneller omvormen tot inschrijvers op je nieuwsbrief of kopers van jouw product.
  • Je zal meer links en shares hebben via sociale media.
  • Je zal een autoriteit worden in de blogwereld, in Blogtopia.

Is mijn blognaam ook mijn domeinnaam?

Strikt genomen hoeft dat niet. Je kan een andere domeinnaam hanteren dan je blognaam, maar dat is niet aan te raden. Het brengt je bezoeker in de war. Het best sluit je domeinnaam zoveel mogelijk aan bij je blognaam. Het jammere is dat de blognaam die je bedenkt en waar je uren hebt over zitten piekeren soms ook bezet is. Je kan eventueel een andere extensie kiezen, maar dat zou ik niet doen. Opnieuw zoeken naar een andere blognaam dus. Je  kijkt best ook  tegelijkertijd of de domeinnaam niet al bezet is.

Welke extensie moet ik kiezen voor mijn blognaam?

Ik heb in de titel nu wel blognaam gezet, maar eigenlijk gaat het over je domeinnaam. Je blognaam is de naam voor je blog die je in de header van e je website plaatst. Je domeinnaam is het adres, de url op het internet, het unieke adres waarmee je website gevonden wordt. Op het einde van je domeinnaam is er altijd een extensie terug te vinden, bijvoorbeeld .be, .com, .nl, enzovoort …

Bij voorkeur kies je een extensie van je land, dus .be of .nl.

Je kan ook kiezen voor .com, .eu, .org of .net:  dit zijn generieke extensies.

Er bestaat zelfs een .blog, deze is wel duurder, maar hierdoor kan je eventueel wel je favoriete blognaam kiezen. En je maakt direct duidelijk dat het om een blog gaat. Het enige nadeel is dat een blognaam die eindigt op .blog minder goed scoort in Google in vergelijking met de land- of generieke extensies.

Maar als je een blognaam moet nemen met bijvoorbeeld streepjes in, dan kies je toch beter voor een blognaam. En zeg nu zelf: www.gezondleven.blog klinkt toch niet slecht?

Je kan echter ook naargelang het onderwerp van je blog een keuze maken:

- voor een reisblog: .travel, .tours, .voyage, .world, .international

- voor een foto- en videoblog: .photos, .art, .studio, .video

- voor een gezondheid en welnessblog: .fitness, .fit, .couch

- voor een modeblog: .fashion

- voor een blog over je belevenissen: .family

- voor een blog over evenementen: .events, .buzz

- voor een blog over zaken of financiën: .biz, .team, .top, .company, .business

- voor een blog over games: .game

- voor een mannenblog: .men

- voor een blog over een vereniging, gemeensschap: .community

- voor een blog over cursussen en delen van kennis: .academy

- voor een shopblog: .shop, .fashion, .gratis, .store

Kortom je kan origineel zijn met je blognaam door de extensie, maar deze is wel duurder.

Hoeveel kost een domeinnaam?

Een domeinnaam hoeft niet zo duur te zijn.

Je zal merken aan de providers en hostingpartners die ik vermeld, welke evolutie ik zelf doorgemaakt heb als blogger en schrijver. Eerst kocht ik mijn domeinnaam aan bij One.com, kostprijs 5,99 euro per jaar, maar na één jaar volgde wel een prijs van 17,99 per jaar, wat duur is. One.com is ideaal met hun websitebuilder als je geen ervaring hebt met websites bouwen en je niet durft je te verdiepen in WordPress (wat ik wel aanraad overigens): je kan gebruik maken van een eigen drag-and-drop-systeem om een website te bouwen. Zo ben ik ooit begonnen, maar ik moet zeggen dat je veel meer mogelijkheden hebt als je in WordPress een website bouwt en dan heb je goedkopere hostingproviders. 

Bij Neostrada heb je al een domeinnaam voor 2,95 euro per jaar, je kan je domeinnaam voor meerdere jaren aankopen wat goedkoper is, de hosting is wel duurder, maar je kan de domeinnaam normaal laten overzetten naar een andere hosting (check wel eens of het kan bij jouw hostingpartner als je er al één hebt). 

Bij Vimexx kost een domeinnaam 3,99 euro per jaar (als .be, .nl is één euro goedkoper), bij een tijdelijke actie zelfs 0,89 euro en daar is de hosting goedkoper. Bij verlenging moet je voor een .be extensie wel 5,24 euro.

Bij geen enkele hostingpartner was ik ontevreden, het is vooral de prijs, de ervaring, de support, het rondkijken dat je doet veranderen (soms met bibbers in je lijf uit schrik dat er bij het overzetten iets verkeerd zou gaan). Ik zweer nu dan ook bij Vimexx. Goede, nederlandstalige support, uitleg in de helpsectie, je moet alleen een beetje je weg vinden. 

Kijk zelf eens rond, misschien heb je zelf nog andere ideeën, suggesties of ervaringen met andere providers.

Waarop moet ik letten als ik een provider zoek voor een domeinnaam?

Er zijn een aantal elementen waar je rekening kan mee houden als je een provider of hostingpartner zoekt:

  • Worden er verschillende extensies aangeboden? Dat is altijd een teken dat je bij een serieuze provider zit.
  • Zijn de prijzen duidelijk, is er geen verwarring mogelijk?
  • Ontvang je een waarschuwing vooraleer je domeinnaam wordt verlengd? Je wilt je domeinnaam niet verliezen, maar als het nodig is, wil je hem ook kunnen opzeggen.
  • Is er een mailbox of mailforwarder beschikbaar?
  • Is er voldoende support? Is de support Nederlandstalig?

Dit zijn een aantal elementen die van belang zijn als je een provider of hostingpartner kiest. Zelf kan ik enkel de providers opgeven waar ik zelf ervaring mee heb: One.com en Vimexx.be (Neostrada voor het registreren van domeinnamen). Er bestaan nog goede hostingproviders, maar ik wil enkel diegene vermelden waarmee ik zelf ervaring heb. De hostingprovider die ik aanraad, is Vimexx.be.

Hoe kan ik een goede  blognaam of domeinnaam kiezen?

Er bestaan 5 verschillende stappen om een perfecte domeinnaam te vinden:

  • Vermeld je doelgroep in de domeinnaam.
    Voorbeelden hiervan zijn natuurlijk blogschrijver.bedeblogacademie.nlsmulweb.nlcupcakerecepten.nl, … Je ziet aan de naam van de website al waarover hij gaat en tot welk doelpubliek de website zich richt.
  • Focus je op het onderwerp van je blog.
    Voorbeelden hiervan zijn: paleohacks.comtotalbodybalance.nlhttps://www.lifehack.org/ (de laatste twee heb ik wel nodig...)
  • Benoem het voordeel voor je bezoekers.
    Waarom zouden mensen naar je website komen?
    Voorbeelden: www.beabetterblogger.commakealivingwriting.com (als blogschrijver heb ik een onweerstaanbare drang om de websites uit mijn werkdomein eerst op te noemen), promojagers.begratis.be, enzovoort.
  • Geef je eigen naam aan de website. Dit is iets wat je alleen doet als je van je naam een merk wilt maken. Voorbeelden: www.tonyrobbins.comhttps://danbrown.comhttps://stephenking.comwww.sethgodin.com,... Hou er wel rekening mee dat je nooit je website zult kunnen verkopen en dat je er altijd mee verbonden blijft. Bovendien ben je ook de enige die deze website kan vullen met info voor je publiek. Het is moeilijker om gastbloggers of andere copywriters te gebruiken voor je website.
  • Vertel wat je wilt bereiken.
    Bijv. barbecueking, masterofmarketing, financielevrijheid,… Met deze domeinnaam vertel je je lezers wat je bereikt hebt en wat je lezers en bezoekers hopen te bereiken.

Door deze 5 methodes kan je een goede blognaam en domeinnaam vinden.

Oefening

  • Je kan een lijstje maken met ideeën.
  • Sommige woorden kan je ook eens typen in synoniemen.net om alternatieve woorden te vinden die je verder op weg kunnen helpen.
  • Om nog verder inspiratie te krijgen, kun je altijd een naamgenerator gebruiken om bijkomende ideeën te krijgen. In een naamgenerator typ je enkele woorden of de domeinnaam die je denkt te gebruiken en dan krijg je bijkomende mogelijkheden en ideeën voor andere domeinnamen. 
  • Maar er bestaat nog een manier om een goede blognaam te bedenken en deze bestaat uit vier stappen

    1. Over welke onderwerpen gaat je blog?
    2. Welke andere woorden beschrijven je onderwerpen? Als je zonder inspiratie zit, kan je hiervoor synoniemen.net gebruiken.
    3. Wat ga je doen, wie ben je, hoe wil je overkomen, wat wil je uitstralen?
    4. Hussel alles door elkaar

    Een voorbeeld om te verduidelijken:

    • Je wilt bloggen over reizen in binnen- en buitenland.
    • Gerelateerde woorden zijn: travel, ontdekken, avontuur, vrijheid, op stap gaan,…
    • Wat ga je doen, wie ben je of wat wil je uitstralen: beginner, expert, insider, eerlijk, uniek, intelligent, briljant, kenner, speciaal, verstandig, vrolijk,…
    • Husselen maar en dan krijg je bijvoorbeeld: uniekereizen.be, verstandingreizen.be, specialeavonturen.be eerlijkereizen.be, briljanteontdekkingen.be, bewustontdekken.be, briljanteontdekkingen.be, reistipsvaneeninsider.be, vrolijketravel.be 

    Dit is een ideale manier om een blognaam te vinden voor je nicheblog. Lees ook het blogbericht over het vinden van een blognaam voor je niche.

    Vind nu een blognaam met deze 4 stappen. 

    Waar moet ik op letten bij het kiezen van een blognaam?

    Samengevat let je op volgende punten bij het kiezen van een domeinnaam:

  • een leuke, interessante blognaam heeft de voorkeur
  • geen blognaam die bezoekers in verwarring kan brengen of verwisselen met een andere blog
  • een unieke blognaam: zoals jij is er maar één!
  • kan zonder fouten geschreven worden, is niet te ingewikkeld
  • houdt een verband met het onderwerp waarover je blogt
  • een sterke, opvallende naam die een beetje opvalt tussen de rest, is altijd goed

  • Vermijd deze 5 fouten bij het bedenken van je blognaam of domeinnaam

    Een nieuw woord uitvinden

    Ik bedenk nu juist dat blogschrijver ook geen bestaand woord is.  Het publiek weet immers niet wat het nieuwe woord dat je bedacht hebt wil zeggen. Met een nieuw woord moet je een publiek opbouwen voor jouw domeinnaam. Zelfs hebben de mensen door wat je bedoelt met je blognaam, ze verliezen er tijd mee om na te denken. Terwijl bezoekers slechts binnen 5 seconden beslissen of ze zullen doorklikken naar een website. Een moeilijke domeinnaam is al reden genoeg dat er niet wordt geklikt op jouw website en dat zou zonde zijn, niet? Je hebt natuurlijk uitzonderingen: Apple, Google, Yahoo, … deze giganten zeggen ook niet door hun domeinnaam wat ze doen, maar zij hebben wel grote marketingbudgetten om meer naambekendheid te verwerven.

    Proberen slim te zijn

    Je kan altijd proberen om met woorden te spelen voor jouw domeinnaam of origineel uit de hoek te komen.  Hoe weet je of jouw slimme, orginele blognaam goed is? Vraag het gewoon aan familie, vrienden en kennissen, maar ook aan mensen die je niet kent (die zullen je sneller de waarheid vertellen). Als zij enkele seconden moeten nadenken, dan weet je dat het geen goede domeinnaam is. Websitebezoekers zullen op Google gewoon naar de volgende link gaan om aan te klikken. Wat dan weer nadelen heeft voor je ranking in Google door de SEO, want Google zal denken dat jouw teksten niet interessant genoeg zijn voor bezoekers.  

    Afkortingen gebruiken

    Je zou kunnen overwegen om bijvoorbeeld een blognaam te nemen met SEO, PPC of ROI gebruiken. Maar hoeveel mensen weten dat je het hebt over zoekmachine optimalisatie (Search Engine Optimalization - SEO), betalen per click (Pay Per Click – PPC) of winst op investering (return on investment - ROI)? Dit is echt vakjargon dat alleen gekend is door marketeers.

    Het kan je bedoeling zijn dat je deze specifieke doelgroep aantrekt, maar als je de kans hebt om een groter publiek op te bouwen, mag je dat niet laten liggen. Je kan er nieuwe mensen mee bereiken die, zoals in dit voorbeeld, nog alles moeten leren over marketing.

    Een subdomein gebruiken van een gratis blogplatform

    In het tweede werk van Hercules had ik al vermeld dat eerder WordPress zou moeten gekozen worden om te bloggen als je veel publiek wilt bereiken. Bij een gratis blogplatform word je blognaam vaak gevolgd door de naam van het blogplatform.  Bijvoorbeeld: …..wordpress.com, ….blogspot.com,… Dit heb je niet bij WordPress omdat je daar met je eigen domeinnaam werkt. 

    Door een gratis blogplatform te gebruiken geef je hoe dan ook de indruk dat je maar een amateur bent, hoe goed je website of blog ook is. Mensen zullen denken dat je maar een hobbyblogger bent (tenzij je dat wilt zijn natuurlijk).

    Je bent ook volledig afhankelijk van het gekozen blogplatform. Houden ze ermee op, dan sta je daar met je domeinnaam.

    Streepjes gebruiken in je blognaam

    Een voorbeeld zal dit uitleggen. Stel je bedenkt de blognaam maakeenkilt.be, maar deze is al bezet. Dus besluit je maak-een-kilt.be ervan te maken. Dat is geen goed idee. Want wat gebeurt er? Als men je naam hoort, zal deze zonder streepjes ingetikt worden in Google. En waar komt de bezoeker dan terecht? Bij je concurrent maakeenkilt.be.  Dat is zoals de hinde van Hercules die Artemis terug wou afpakken van Hercules. Het lijkt ook een beetje amateurisch, vind je niet?

    Conclusie

    Maar hecht niet te veel belang aan je blognaam of domeinnaam. Het helpt zeker om een goede blognaam te kiezen die toont waar je mee bezig bent, maar er bestaan ook honderden tot duizenden websites die populair zijn, maar die een verschrikkelijke domeinnaam hebben die niemand begrijpt. Een domeinnaam maakt of kraakt je website of blog niet. Denk er gewoon enkele dagen over na en beslis dan welke naam je neemt.

    Bezoek het eiland Blogtopia waar je alles vindt voor bloggersKies het juiste blogplatformDit blogartikel is het tweede in de startersgids voor bloggers:

    IK WIL MEER LEZEN

    Bezoek het eiland Blogtopia waar je alles vindt voor bloggersKies het juiste onderwerp om over te bloggenDit is het eerste werk als

    IK WIL MEER LEZEN
    Over de auteur Blogschrijver

    Vicky is SEO copywriter (www.blogschrijver.be) en CEO van het agentschap CreativeUniverse (www.creativeuniverse.be).

    Ga naar Blogschrijver of CreativeUniverse om te bezoeken.

    >